onsdag 9 juli 2008

Partner power, partner power, partner power!

Det gick inte att ta miste på att ikonen Steve Ballmer var in da house. Han var inte riktigt lika hysterisk som han kan vara i sina hetaste stunder, men han var taggad. Eller som han själv uttryckte det med typisk Ballmerretorik, ’ I am jazzed up by this! I am energized! I am lazer focused!’.

Innan Ballmer släpptes på scen hade en rad VP-ar (Simon Witts, Bob Kelly, Allison Watson) passerat revy och delgett sina respektive framtidsvyer, inramade av ett antal partners som fick presentera sitt företag på jätteskärmarna, ställa en fråga och introducera nästa VP. En del partners fick framträda på scenen och presentera sina success stories. En dag skall vi vara där! Fast vi skall då inte vara lika ’dresserade’ som en del partner-representanter var. Det var väldigt uppenbart att den mycket välregisserade keynotesessionen förutom att peppa partnerförsamlingen med nyheter och framgångssagor även gick ut på att jobba in det nya budskapet om SaaS eller, som Microsoft uttrycker det, Software+Services. När den tredje tjommen sade ungefär samma sak, typ ’the inevitable change is coming; let’s embrace it together’ kunde jag inte låta bli att associera till filmer som www.imdb.com/title/tt0049366 med repliker som ’Don’t be afraid. Come to us!’.

Den största behållningen av keynoten var de korta och mycket intressanta applikationsexemplen. En av de mest imponerande var en britt från Conchango som presenterade en applikation de utvecklat åt F1-stallet McLaren för att i realtid samla in, analysera och presentera mätdata från ett race. En bil är försedd med över 100 sensorer och injicerar data i SQL Servern i racerfart (!). Vi pratar 800 MB finkornig data i sekunden. Applikationen är ett slags ’business intelligence’ applikation fast i realtid, och inklusive avancerad visualisering byggd i Silverlight. Verkligen state-of-the-art på alla plan. Det var också uppfriskande att få sig lite engelsk humor till livs efter alla adrenalinstinna jänkare.

Ballmers keynote var givetvis intressant, men det var nog mest för att det var Ballmer. Budskapet var i princip en iteration av de tidigare, d v s Software+Services och mobility. Men han pratade också väldigt mycket om virtualisering och hur aggressivt Microsoft kommer att satsa på detta segment med ett helt gäng produkter. Sharepoint fick också uppmärksamhet.

Som avslutning av keynoten lät sig Ballmer intervjuas av en redaktör från Fortune. De flesta frågor hade kommit från partners som fått maila in frågorna i förväg. Dotway (George) hade ställt en fråga kring hur Microsofts strategi för ’the cloud’ påverkar partnerföretagen. Och det var ju en lämplig fråga eftersom detta visade sig vara ett huvudtema för hela konferensen. Ballmer besvarade inte just denna fråga men flera varianter av den. En variant var den uppenbara frågan ’vad händer med partners som idag erbjuder hosting – konkurrerar ni inte med dem?’. Ballmer svarade rakt och bestämt på denna och övriga frågor. Budskapet var att jovisst, men detta måste vara en del av Microsofts erbjudande för att inte tappa mark åt konkurrenterna. Han påpekade också att marknaden för hosting inte kommer att försvinna, men att Software+Services kommer att växa mycket snabbare. Jag är rätt övertygad om att det kommer att skaka rejält hos vissa aktörer; kanske inte idag men under de närmaste åren.

Nästa session är ett seminarium kring hur man får sina konkurrenter att försvinna. Och det vill jag givetvis lära mig! :)
Mats

Inga kommentarer: