Onsdagens efter-lunch föredrag, ’make your competition disappear’ inleddes med en mycket amerikansk reklamjingel som annonserade ’Blue ocean strategy’ (BOS). Jag trodde att det skulle vara ett Microsoftföredrag om konkreta konkurrensstrategier, men det var det inte utan en extern managementkonsult, Gabor George Burt.
BOS är ett ’ strategiskt ramverk’ för tjänsteföretag. Konceptet är beskrivet i en bok med samma namn. Denna är tydligen en bestseller. Man kan bli lite misstänksam när managementkonsulter pratar om strategiramverk. Det brukar betyda mycket fluff. Det är lite som när charlataner inom alternativmedicin pratar om energinivåer och auror.
Och det var ett inledningsvis ganska generiskt föredrag . Stora delar var skåpmat som industrianalys och marknadskrafter. Jag tog följaktligen en välförtjänst power nap.. men det tog sig lite efter hand då föredragshållaren drog en del exempel kring hur företag som ser bort från dagens konkurrenssituation och letar efter helt nya möjligheter kan skapa egna marknader. Ett inspirerande exempel var svenska Koenigsegg och Gabor gav exempel på hur Christian Koenigsegg hade bortsett från en massa ’givna’ antaganden om lyxbilar och därför kunnat slå sig in i ett segment som tidigare helt dominerats av Ferrari, Lamborghini och ett par andra.
Blue Ocean har utvecklat en enkel metodik (typiska konsultmatriser, några grafer och checklistor) som tankestöd. Gabor gav några tips och råd som låter självklara, men som fick lite liv när han drog levande exempel.
Eftersom jag bestämt mig för att under dagen följa businesspåret gick jag sedan till en case study session där ett antal företag visade exempel på framgångsrika Software+Services erbjudanden. Inget direkt att skriva hem om. Inget nytänk utan mest exempel på konventionella webblösningar. Det känns lite underligt att lösningar som inte ens är Web 2.0 presenteras som nyheter på en konferens 2008 bara för att det fått en ny etikett av Microsoft. Min konspiratoriska gissning är att man lagt in en del sådant för att visa att S+S är business as usual.
I Ballroom C i det gigantiska konferenscentret handlade eftermiddagens sista föredrag om hur man fångar kunder med anekdoter. Det är väldigt intressant för oss säljare. Föredraget hölls av en skådis, David Booth, och en regissör, Deborah Shames. Historier skapar kontakt och ger trovärdighet. Istället för att t ex säga ’vi är kanonduktiga’ är det mycket bättre att berätta en kort historia som säger just detta, fast på ett sätt som fastnar i minnet. De drog lite exempel på enkel dramaturgi i tre akter med en hel del konkreta tips. Ett tips var att bygga upp historien som en actionfilm. Öppningsscenen beskriver ett problem eller utmaning utan krusiduller, pang på bara. Sedan beskriver man hur man löste problemet mot alla odds, gärna i en kamp mot klockan och med en livlig beskrivning av vad konsekvenserna av att misslyckas skulle bli. Lite som TV-serien 24 alltså.. Och man gör då sitt bästa för att undvika allmänna fraser och istället välja väldigt konkreta, aktiva verb. Istället för att bara säga ’.. och så löste vi problemet’ är det bättre att säga ’.. och så kastade vi oss över debuggern, sökte efter ..’ etc. Man skall även lägga in lite överraskningar, typ ’ och vad kunden inte visste var..’. Avslutningen skall vara lycklig, plus en liten överraskning, oväntad bieffekt eller annan ’twist’. David och Debbie jobbar ofta med säljteam innan de skall göra en viktig presentation. De betonade vikten av att verkligen öva och skala bort allt onödigt tills man har en snärtig och fängslande historia.
En konferensdag är ju inte komplett utan mingel, och onsdagsminglet med drinkar och mat arrangerades i utställningshallen, ungefär på samma sätt som vi brukar arrangera drinkarna på Öredev. Fast i lite större skala. Utställningshallen var som eb CeBit-hall, d v s rejält stor. Mest folk drog givetvis hårdvaran, som t ex de rätt coola HTC-telefonerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar